De Zakelijke Gids
Image default
Zakelijke dienstverlening

Als ondernemer moet je op de centen letten!

Een klant is pas een klant als deze, na afname van jouw dienst of product, ook nog betaalt. En dat is soms nog wel eens een probleem. Dat kan zijn doordat je klant tijdelijk niet in staat is om te betalen, doordat jouw factuur niet op de juiste plek is aangekomen, doordat je klant een andere betalingstermijn heeft dan waar jij op hebt gerekend, noem het maar op. Maar jij kunt niet zonder dat geld. Je medewerkers hebben hard gewerkt voor hun salaris, je inkoop en je wagenpark moeten ook worden betaald. Het is dan een goed idee om een kredietverzekering te nemen. Je krijgt dan altijd op tijd betaald, ook als de klant laat is of helemaal niet betaalt.

Hoe weet je of een klant kan betalen?

Je bent helemaal blij: je hebt een flinke order binnengehaald en je zet direct alles in werking om deze order op de perfecte manier af te handelen. Je laat je mensen extra uren maken, je bestelt extra voorraden bij de groothandel en je zet alles op alles om deze klant tevreden te stellen. Maar weet je zeker dat je al deze kosten weer kunt verhalen op de klant en zelfs nog winst kunt gaan maken? Wanneer je al een verleden hebt met deze klant kun je daar waarschijnlijk wel op vertrouwen. Maar wanneer het hier een nieuwe klant betreft, dan is het wel slim om, voor je alles in het werk stelt om de order te kunnen leveren, de kredietwaardigheid te checken. De kredietwaardigheid checken van een bedrijf is belangrijk. Eén onbetaalde factuur kan tot grote financiële problemen voor jouw bedrijf zorgen. En dat wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen!

Zorg dat alles duidelijk is

Wil je graag die enorme order gaan aannemen? Dan is het niet alleen verstandig om de kredietwaardigheid van het bedrijf te laten controleren. Het is ook belangrijk om alle afspraken duidelijk op papier te hebben. Jij geeft, eventueel, aan welk voorschotbedrag je op welke datum wilt ontvangen. Ook de afspraken over de betalingstermijn van het restbedrag moeten duidelijk op papier staan. Communicatie is hierbij erg belangrijk. Je hoeft deze afspraken tegenwoordig niet meer daadwerkelijk op papier te stellen, dit mag ook via de mail (liefst met ontvangstbevestiging) of zelfs in de WhatsApp. Als het voor alle partijen maar duidelijk is wat er wanneer moet gebeuren.

Gerelateerde artikelen

Yes, let eventjes op bij het inhuren van een SEO bureau

Affiliate webshop laten maken

Huurwoningen almelo